Rahvusvahelise kurtide päeva tähistamine Läänemaal

Pärnumaa Kurtide Ühingu liikmed sõitsid 25.septembril Läänemaale, et tähistada rahvusvahelist kurtide päeva ning osa saada „Maal elamise päevast”.

Seekord läbis marsruut Haeska, Parila, Liivi, Kullamaa ja Rõude külasid Lääne maakonnas.

Haeskas toimus sügislaat. Pärnakad olid aktiivsed ostlejad. Kes ostis juurvilju, kes sinki, kes mett ja muud kraami. Haeska küla asub  Matsalu lahe põhjakaldal ning sealne linnutorn on parima vaadeldavusega torn Euroopas.

Edasi sõitsime Parilasse, seltsimaja juurde. Seltsimaja asub vanas majas, mida külarahvas on oma jõududega renoveerinud. Küla inimesed ja külalised veetsid aega küla jaaniplatsil, kus laululaval sai saiakesi süüa ja kohvi juua. Meie grupist üks laps proovis ka poniga sõita. Parila küla esindaja rääkis oma külast ja inimestest ning välja oli pandud fotonäitus seltsimaja renoveerimisest ja küla tegemistest.

Edasi kulges sõit Liivi külla, mis asub Lääne-Nigula valla lääneosas Kullamaa-Martna maantee ääres.  Endises Liivi koolimajas tutvusime muuseumiga, kus oli väljapanek Liivi koolimaja ajaloost. Saime näha vanu koolipinke, raamatuid, vihikuid , tahvlit ja teisi tuttavaid esemeid. Maitsesime kohapeal valmistatud imemaitsvaid juuretisega küpsetisi ja maitsta sai ka ehtsat aganaleiba. Meie inimestel oli võimalus kaasa osta leiba, saia ja sepikut, mida valmistati samas koolimajas, pagarikojas.  Osteti ka omavalmistatud seenepasteeti. Väga huvitav kogemus!

Meie reis läbis Kullamaa asulat, kus oli vabadussõja mälestussammas. Tegime väikese jalutuskäigu, et vaatata kirikut  ja kirikuaeda ning kalmistut. Kalmistule on maetud paljud tuntud inimesed. Nägime omapäraseid vanu  kuuski, mis olid mitmeharulised ja hästi kõrged.

Viimane peatuspaik oli Rõude. Meid võeti rahvamajas vastu kui kalleid külalisi. Majja sisenedes  tervitasid meid pillimehed. Rõude rahvamaja perenaine tutvustas rahvamaja tegemisi. Neil on raamatukogu, vaipade kudumise ruumid, juuksur-maniküür, lastetuba ja teisi tegevusruume. Ka võimaldavad nad majutust.

Rõude rahvamaja perenaine tõi lauale suure tordi  meie kurtide pidupäeva päeva tähistamise puhul. Tort oli väga maitsev. Oli võimalus kaasa osta mitmeid omavalmistatud hoidiseid, mett, sülti. Juhatuse esimees Andrus Siig esines väikese kõnega rahvusvahelise kurtide päeva puhul ja seletas, miks olime seekord Läänemaal. Tahtsime teha pidupäeva-üllatuse Pärnust väljasõiduga, et näha ja kogeda päriselt maaelu. Samal päeval korraldati mitmel pool Eestis „Maal elamise päeva”.

Pärnumaa Kurtide Ühingu juhatus valis tänavu Pärnu kurtide kogukonna aasta inimeseks viipekeeletõlgi Peet Valeri. Ta oli meile suureks toeks koroonakriisi ajal  ja abiks pensionäridele  vaktsiini saamisel.

Veel tänasime abivalmis Rõude seltsimaja perenaist  Janet Kärpi. Temagi valmistas  koos  seltsimaja naistega meile suure tordi.

Meid üllatas Rõude muuseumi eksponaadid.  Seal olid toad Kasari kolhoosi ajaloost, väljas olid mitmesugused esemed vanast ajast. Samuti nägime nende  kuulsa fotograafi, Ants Maripuu esemeid ja fotosid. Ta oli Rõude külaseltsi eestvedaja, Martna volikogu liige ja kohaliku elu edendaja.

Rahvamajas oli varem lasteaed, muuseumis aga kolhoosi kontor.

Nägime viie küla inimeste tegemisi ja saime teada nende külade lugusid. Lisaks kohtusime naistega, kelle ühe õde on kurt ja teise abikaasa kurt. Oli huvitav päev tähistamaks rahvusvahelist kurtide päeva ja samas osa võtta  Maal elamise päevast.

Taas tagasi koju meie armsasse Pärnu.